Reference: Charlotte, 56-årig faglærer.
I perioder af Charlottes liv har hun mødt udfordringer, som hun havde svært ved at selv at tackle, og i den forbindelse har hun brugt Tine Oksen til at hjælpe med at strukturere og organisere både følelser og praktiske gøremål.
“Jeg havde for mange bolde i luften, og en god veninde sagde, at jeg ville have godt af at bruge en coach, og at hun tilfældigvis kendte en, og det var Tine, hvilket jeg er meget taknemlig for.”
Henvisningen fra Charlottes veninde blev startskuddet til et udviklende samarbejde omkring Charlottes udfordringer.
”Tine er empatisk. Utroligt nærværende og lyttende. Hun er ikke bleg for at stille de relevante spørgsmål, der kan hjælpe mig til at tage de rigtige skridt. Hun har en virkelig god humor, og hun skaber et trygt rum at gå ind i. Man kan hyle, grine og være alvorlig. Det er et rum, hvor der er plads til alt det, man kommer med, når man begynder at kigge på at definere sig selv på ny på en måde.”
Gennem tiden har Charlotte og Tine arbejdet med forskellige aspekter af Charlottes liv. Det startede med konkret hjælp til at få ryddet op i privaten og i livet, om at strukturere arbejdet og finde balance i familieliv kombineret med en master, og senere hen er det blevet en professionel samtale om at definere sig selv som faglærer.
”Oprindeligt havde jeg flere ting, som hobede sig op på mange fronter. Hjemmefronten, arbejdsfronten, uddannelsesfronten og eksistentielt, så helt konkret strukturerede hun de ting, jeg skulle tage fat på først, så jeg følte, at det blev overskueligt, og jeg fik gjort noget. Så havde jeg handlet på det, og så kunne jeg tillade mig en pause bagefter. Også mentalt.”
”Da jeg skrev min master, fik jeg hjælp til at strukturere det skriftlige arbejde for et par uger ad gangen, hvor der var realistiske timeslots, hvor jeg arbejdede med min opgave, og så var det okay at holde fri bagefter uden dårlig samvittighed. Der var indlagt buffere, hvis jeg havde en øv-dag, hvilket gjorde, at læsset ikke væltede, og det at have Tine med ombord gjorde det til min bedste oplevelse med en skriftlig opgave nogensinde.”
”Som faglærer er jeg inde i rigtigt mange klasser. Tine har hjulpet mig med at udarbejde en struktur, jeg kan genbruge, så jeg ikke skal opfinde den dybe tallerken og genopfinde mig selv hele tiden. Hun har også hjulpet mig frem til at definere min rolle, og herunder hvad der er mit ansvar, og hvad der er elevernes. Jeg har tendens til at tage ansvar for noget, som jeg ikke har ansvar for.
Jeg er faglærer, og jeg er dygtig. Jeg har ambitioner for mit fag, og det er dem, jeg skal have bragt i spil, men går jeg over på elevernes banehalvdel, og gør deres arbejde, så bliver grænserne for, hvem der har ansvar for hvad udvisket, og det ender så med, at jeg gør mere, end jeg kan holde til. Det har Tine og jeg sammen fået ændret på.”
Ønsker du ovenstående uddybet, kan du finde Charlotte på LinkedIn her.